فروشگاه آنلاین خرید سوغات و خرید صنایع دستی ای تحفه
No products in the cart.

انبه در زندگی مردم جنوب جاری است!

اردیبهشت جنوب طعم ترش و گس انبه نارس دارد و خرداد تا خرماپزان مرداد با انبه‌های رسیده‌اش شیرین‌زبانی می‌کند، انبه میوه محبوب هرمزگانی‌ها و مردمان جنوب کشور است که در فصل بهار و تابستان جلوه‌ی زیبایی به باغ‌ها می‌دهد. زنان جنوبی ترشی می‌اندازند و بچه‌ها به انبه‌های تکه شده ناخُنک می‌زنند؛ انبه در تمام طول سال در زندگی مردم جنوب جاری است، مگر هواری ماهی بدون ترشی انبه هم می‌شود؟

 گرچه وطن اصلی انبه هندوستان است، اما دیگر بومی جنوب ایران شده است و امروزه در بسیاری از استان های  گرمسیری  کشور پرورش داده می‌شودبیشترین سطح زیر کشت انبه در ایران به استان هرمزگان اختصاص دارد. در استان هرمزگان سالیانه ۲۲هزار تن و در سیستان و بلوچستان ۱۴ هزار تن انبه تولید می‌شود. این میوه در سواحل دریای عمان ، چابهار و همچنین در استان هرمزگان در شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس وجاسک نیز کشت شده‌است. قدمت کشت این درخت در استان هرمزگان بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال می‌رسد. بهره‌دهی یک درخت از ۷۰۰ عدد تا ۲۰۰۰ عدد است، یعنی هر درخت حدود ۱۲۰ کیلوگرم محصول می‌دهد میناب یکی از شهرهای اصلی تولید انبه در هرمزگان است اما کم آبی این منطقه، متاسفانه تولید انبه را روزبه‌روز با کاهش بیشتری مواجه کرده است.

رسیدن میوه‌ ها حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد و با توجه به گرمای هوا متغیر است. رنگ و اندازه انبه‌ های رسیده با توجه به محیط و نور متغیر است. میوه رسیده می‌تواند زرد، نارنجی، قرمز یا سبز باشد. (انبه های رسیده هرمزگان عمدتا زرد رنگ هستند) در گویش محلی هرمزگان به انبه، امبا می‌گویند. برای مصرف انبه باید پوست آن جدا گردد، چرا که حاوی موادی تحریک‌کننده برای معده است.

 میوه نارس آن ترش‌مزه است و برای ساختن ترشی و سس غذا از آن استفاده می‌شود، یا اینکه پوست آن را تراشیده و مغز آن را قطعه‌ قطعه می‌کنند و مقداری نمک به آن می‌زنند و در معرض آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود که به آن چغاله می‌گویند و ترشی که از آن به دست می‌آید ترشی چغاله است.

انبه میوه ای است که حاوی آنزیم برای تجزیه پروتئین است، مقادیر بالای فیبر موجود در انبه به هضم غذا کمک می کند و برای درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد. مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فیبر موجود در انبه باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می شود، همچنین فیبر موجود در انبه سطح قند خون، انسولین و چربی خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بهبود می بخشد. انبه از نظر غذایی بسیار غنی است و چه رسیده وچه نارس آن دارای مقادیر بالایی ویتامین  C ، ویتامین A که با رسیدگی میوه افزایش می یابد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد. این میوه غنی از منیزیم و پتاسیم یکی از بهترین میوه ها برای کاهش فشار خون بالا می باشد. انبه حاوی مقادیر زیادی  از آنتی اکسیدان های بتا کاروتن و پلی فنول هاست که برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان های پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و ریه مفید می باشد. به دلیل وجود ویتامین A فراوان در انبه ، این میوه چشم ها را تقویت کرده و از شب کوری و خشکی چشم پیشگیری میکند. مقادیر بالای آهن در انبه با افزایش تعداد گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کند. همچنین استفاده خوراکی و موضعی از آب انبه به درمان آکنه و جوش صورت کمک شایانی میکند بی دلیل نیست که به انبه سلطان میوه ها می گویند .

عمده تولید انبه جنوب صرف تهیه ترشی می شود. ترشی انبه یکی از ترشی های جنوبی ایران است که بهترین نوع آن متعلق به استان هرمزگان می باشد. ترشی انبه را ، هم با انبه سبز یا نارس و هم با انبه زرد و رسیده می توان درست کرد. ترشی لیته ( له شده ) یا به صورت تکه ای تهیه می شود. ترشی لیته به دلیل اینکه مواد کاملا به خورد انبه می روند طعم تندتری دارد. در حال حاضر در میناب چند مجموعه وجود دارد که کار تولید ترشیجات و شوری جات را انجام می‌دهند که در  تهیه و توزیع محصولات انبه در کشور سهم بسزای داشته اند. مجموعه ای تحفه با نظر سنجی که از مردم هرمزگان انجام داده و مطابق با رسالت خود به سراغ برترین آن (ترش و شیرین سام ) رفته تا با عقد قرارداد با این برند محبوب ، مسیر دست یابی طرفداران این محصول بی نظیر یعنی ترشی انبه را کوتاه ومیسر سازد.

برای سفارش ترشی انبه به این صفحه خرید ترشی انبه مراجعه نمایید.

دیدگاه‌های نوشته

*
*