فروشگاه آنلاین خرید سوغات و خرید صنایع دستی ای تحفه
No products in the cart.

سوغات بندرعباس؛ تحفه ای فراموش نشدنی از جنوب ایران

سوغات بندرعباس؛ تحفه ای فراموش نشدنی از جنوب ایران

اگر راهی بندرعباس، این شهر زیبای جنوبی شده اید؛ اما نمی دانید سوغات بندرعباس چیست و با بردن چه تحفه ای از این دیار می توانید دل عزیزانتان را شاد کنید، این مطلب مختص شما است!

سوغات بندرعباس

نگینی درخشان بر دامن پهناور خلیج فارس

بندرعباس شهری زیبا با پیشینه ای بسیار قدیمی واقع در خطه جنوبی ایران است که حتی اگر به آن سفر نکرده باشید، حتما نامش شنیده اید. مردم خونگرم بندرعباس، بسیار دوست داشتنی تر از آنند که می پندارید. مگر می شود شیفته این همه مهربانی و عشق و صفا نشد؟ اصلا مگر می شود برای این همه مهمان نوازی و لطف و وفا نمُرد؟! نمی شود که نمی شود!

از محیط بی نظیر و جاذبه های دیدنی بندرعباس هرچه برایتان بگوییم، حق مطلب را ادا نکرده ایم. اگر غروب آفتاب را بر پهنه آبی دریای این شهر به تماشا ننشسته اید و بر ساحل شنی آن قدم نزده اید؛ حقیقتا باید بگوییم که چیزی از نهایت زیبایی نمی دانید!

این ها را گفتیم تا بدانید که بندرعباس فقط شهر خوراکی های خوشمزه و سوغاتی های رنگارنگ نیست. بلکه نگینی است که تا همیشه بر دامن خلیج تا ابد فارس می درخشد و دل هر مسافری را می برد. می گویید نه؟! راهی بندرعباس شوید تا به گفته هایمان ایمان بیاورید!

خُب حالا گیریم که عشق بندرعباس به سرتان زد و شال و کلاه کردید و راهی شدید. غروب آفتاب را در کنار دریا به تماشا نشستید و پاهایتان را هم مهمان شن های گرم ساحل کردید. میگو کاری و هواری معروفش را هم خوردید و لذتش را بردید. از عمارت کلاه فرنگی و معبد هندوها هم دیدن کردید و از این همه شگفتی ذوق زده شدید. اصلا فکرش را کرده اید که حین برگشت برای آنان که چشم به راهتان هستند، چه سوغاتی بخرید و ببرید؟! می شود مهمان بزرگترین بندر ایران شوی و دست خالی برگردی؟! محال است. اما چه بخری که دلشان را ببری؟! اصلا سوغات بندرعباس چیست؟!

سوغات بندرعباس

معرفی سوغات بندرعباس؛ یادگارهایی که کهنه نخواهند شد!

فرقی نمی کند به دنبال سوغات خوراکی بندرعباس هستید یا صنایع دستی بندرعباس. هرچه از این دیارِ بی مثال با خودتان ببرید، تا همیشه به یادگار خواهد ماند. حالا یا طعمش یا طرحش!

ترشی انبه ؛ لذت چشیدن طعم واقعی ترشی!

ترشی انبه بندرعباس یکی از پر طرفدارترین سوغاتی های این شهر است. ساده تر بخواهیم بگوییم؛ ترشی انبه بومی منطقه جنوب و شهر بندرعباس است! شاید بگویید این چه حرفی است؟! انبه اصالتا هندی است. چطور می شود ترشی اش از بومی های بندرعباس باشد؟!

بله جانم، حرف شما کاملا متین است! در این که خودِ انبه اصالتا اهل هند و برمه و مالزی است، هیچ شکی نیست. اما خُب قدمت این میوه لاکچری به بیش از 4 هزار سال می رسد. پس طبیعی است که پایش را از زادگاهش فراتر گذاشته و راهی کشورهای دیگری همچون ایران شود. ما ایرانی ها و به ویژه بندرعباسی ها هم که خوش ذوق و قریحه؛ آن را ترشی انداختیم و دیدیم که عالی شد. از آن پس ترشی انبه شد بومیِ بی چون و چرایِ بندرعباس!

فرقی نمی کند ترشی باز هستید یا نه. انبه خور هستید یا نه. اصلا اهل تست کردن طعم های جدید هستید یا نه. وقتی پای ترشی انبه بندرعباس در میان باشد، من نمی خورم و من دوست ندارم و من تا حالا امتحان نکرده ام؛ نداریم. یک بار امتحانش کنید، اگر خوشتان نیامد… ؛ اگر ندارد، حتما خوشتان می آید!

اگر به دنبال یک سوغاتی خوشمزه و سرشار از خاصیت هستید، چه سوغاتی بهتر از خرید ترشی انبه بندرعباس؟! انبه خوشمزه نیست که هست. مقوی نیست که هست. خونتان را تمیز نمی کند که می کند. دستگاه گوارشتان را ضدعفونی نمی کند که می کند. دیگر چه می خواهید؟!

راستی حواستان به سازگاری طعم ترشی انبه با ذائقه خودتان و آن عزیزی که قصد دارید برایش سوغات بندرعباس ببرید، باشد. نوع بندرعباسی این ترشی بر خلاف رقبای پاکستانی و هندی آن بیشتر به ترشی می زند تا به شوری. خبر بهتر این که تند و تلخ هم نیست. چنین طعمی برای اکثر ذائقه ها دلچسب است. پس به احتمال زیاد با ذائقه شما هم جور در بیاید!

ترشی انبه

ماهی و میگو؛ تحفه ای که طعمش از زیر زبانتان نخواهد رفت!

از ما به شما نصیحت؛ اگر راهی بندرعباس شدید؛ هرچه نخریدید، ماهی و میگو بخرید.

ماهی و میگوی بندرعباس معروف ترین سوغات بندرعباس است. اصلا جنوب است و غذاهای دریایی لذیذش. قول می دهیم ماهی ها و میگوهایی که از بندرعباس می خرید، خوشمزه ترین ماهی ها و میگوهایی باشند که در طول عمرتان خورده اید.

اگر به دنبال جایی برای خرید ناب ترین سوغات بندرعباس هستید، سری به بازار ماهی فروش های این شهر بزنید. مطمئنا دست خالی بر نخواهید گشت! تازه سر زدن به بازار ماهی فروش ها هم فال است و هم تماشا. می دانید چرا؟!

چون این بازار بزرگ که در آن از ماهی حلوا گرفته تا سرخو و قباد و شیر و انواع میگو را می توان یافت؛ یک جاذبه گردشگری نیز هست. راستی باید یادآوری کنیم که بهترین زمان برای خرید این سوغات بندرعباس آخرین روز سفرتان است. با این کار تازگی و سلامت ماهی ها و میگوهای خریداری شده را تا رسیدن به یخچال منزلتان تضمین کرده اید! اگر میخواهید ماهی و میگوی بندرعباس را به صورت عمده خریداری کنید کافیست به این صفحه خرید عمده میگو بندرعباس مراجعه نمایید.

همیشه که نباید فقط به فکر شکم بود و ترشی انبه و ماهی و میگو را به عنوان سوغات بندرعباس انتخاب کرد. گاهی می توانید با خرید صنایع دستی بندرعباس یکی از زیباترین دست سازه های این شهر را با خود به شهر و دیارتان ببرید. صنایعی بی نظیر که هر بار نگاه کردن به آن ها شوق سفر و صدای دریا و زیبایی ساحل و غروب آفتاب را برایتان تداعی می کند.

ماهی | میگو بندرعباس

 

برقع بندری؛ نقابی که زیباییتان را چندین برابر می کند!

شک نداریم که زنان برقع پوش بندرعباس نظرتان را به سوی خودشان جلب کرده اند. این پدیده ای است که مانند آن را جز در شهرهای جنوبی در هیچ جای دیگر ایران نمی توان یافت. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این زنان سده های طولانی است که برقع بر چهره خود می گذارند. جالب تر این که این یک سنت ناشناخته در میان آن ها است که سالیان سال است؛ بدان پایبندند. مردم بومی این منطقه ادعا دارند که با نگاه کردن به برقع زن می توانند موقعیت و خاستگاه او را تشخیص دهند!

برخی از برقع ها تمام صورت زنان را پوشش می دهند. این در حالی است که برخی کوچک بوده و اطراف چشم را نمایان می کنند. به هر حال هرچه هست، زیبا است و می تواند گزینه ای ایده آل برای یک سوغاتی به یادماندنی باشد.

می دانید چه چیزی بر زیبایی های این صنایع دستی افزوده و آن ها را به یکی از برترین سوغاتی های بندرعباس تبدیل کرده است؟

قلاب دوزی هایی که هنر دست توانمند زنان بندری است! از زیبایی های این هنر ماندگار هرچه بگوییم، کم گفته ایم! پس اگر در فکر خرید یک سوغاتی همه چیز تمام هستید، خرید برقع بندری پیشنهادی طلایی برای شما است!

برقع بندرعباس

 

لباس محلی ؛ هویتی ماندگار، سوغاتی بی تکرار

محال است به بندرعباس بروید اما دلتان غنج نزند که با لباس های محلی رنگارنگ آن یک عکس یادگاری بیندازید! حالا این که یک دست از این لباس های بسیار زیبا را بخرید و با خودتان به خانه ببرید که عالی است. شک نداریم که در این لباس ها بسیار زیباتر از آنچه هستید، خواهید شد. پس برای خریدشان این دست و آن دست نکنید!

لباس محلی بندرعباس از آن دسته سوغاتی هایی است که برای هرکس ببرید، تا عمر دارد؛ خوبیتان را فراموش نمی کند. خودتان را جای او بگذارید. عزیز از سفر برگشته تان یک دست لباس محلی خوش طرح و رنگ برایتان سوغاتی آورده است. شگفت زده خواهید شد. نه؟!

اگر بگوییم پوشش محلی مردم خونگرم بندرعباس یک هنر ماندگار است، گزاف نگفته ایم. هنری که حتی گذشت زمان نتوانسته آن را کم رنگ کند. در کوچه پس کوچه های این شهر که قدم بزنید، زنانی را خواهید دید که با پوشیدن این لباس های رنگارنگ و خوش نقش زیبایی شهر را چندین برابر کرده اند. شاید همین استقبال بی نظیر باعث شده است که این لباس ها هیچ گاه بوی کهنگی نگرفته و در گوشه کمدها خاک نخورند!

 

حصیربافی بندرعباس؛ سوغاتی به یاد ماندنی از جنس نخل های جنوب

اگر برای خرید سوغات بندرعباس تمام بازارهای این شهر را زیر و رو کرده اید، اما چیزی که نظرتان را جلب کند نیافته اید؛ ما به شما محصولات حصیربافی را توصیه می کنیم. بی شک خیلی لذت بخش است که سوغاتی به یاد ماندنی از جنس نخل های جنوب را به عزیزتان هدیه دهید. خوشا به حال آن عزیزی که شما این صنایع دستی ارزشمند را برایش می خرید و کیلومترها آن طرف تر به او هدیه می کنید!

محصولات حصیربافی بندرعباس که دست بر قضا زیبایی چشم نوازی هم دارند، هنر دست مردان و زنانی هستند که ساعت ها وقت و حوصله و سلیقه خود را صرف در هم بافتن تار و پودهای حصیر کرده اند. پس این دست و آن دست نکنید و با خرید این محصولات حال و هوای جنوب را به شهر و دیارتان ببرید!

حصیر بافی بندرعباس

 

 

 

دیدگاه‌های نوشته

*
*