فروشگاه آنلاین خرید سوغات و خرید صنایع دستی ای تحفه
No products in the cart.

سوغات کرمان چیست؟ ۸ سوغات ارزشمند و معروف کرمان

سوغات کرمان چیست؟

کرمان یکی از شهر های گردشگری ایران محسوب می شود که علاوه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی که دارد، دارای سوغاتی های متنوع و خوشمزه ای نیز است. سوغات کرمان بسیار متنوع است خوراکی‌های لذیذی از جمله کلمپه، کماچ سهن، قاووت (قوتو)، زیره، پسته، خرما، صنایع دستی همچون پته‌دوزی، قالی‌بافی همگی از سوغاتی های کرمان هستند که نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان دارای شهرت و محبوبیت قابل توجهی است.

اگر به شهر کرمان سفر کرده‌اید و  قصد خرید سوغات کرمان را برای خانواده و دوستان خود دارید ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه باید بکنید با این حال همیشه باید قبل از اینکه به بازار برویم با سوغاتی آن شهر بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب مناسب و بهتری داشته باشیم. برای مثال وقتی به کرمان سفر می‌کنیم  در نگاه اول باید بدانیم سوغات کرمان چیست؟ بهترین قوتو چه ترکیباتی دارد، اسم بهترین خرما چیست و  کرمانی ها کلمپه خود را از کدام  فروشگاه خرید می کنند تا بدون اتلاف وقت، مستقیم سراغ خرید همان برویم.

 

شیرینی هایی که به عنوان سوغات کرمان شناخته می شوند کدامند؟

شهر کرمان دارای  شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه و مقوی است که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

 

کلمپه

معروف ترین شیرینی سوغات کرمان کلمپه است. در واقع کلمپه با اون شکل زیبای سنتی که دارد یک نمونه کلوچه است که با موادی مثل گلاب، هل، دارچین، مغز گردو، پسته، روغن و خرما درست می‌شود. شرینی کلمپه در انواع پسته ای، گردویی، زعفرانی و برنجی تولید می‌شود. این شیرینی کالری زیادی دارد و در عین حال بسیار مقوی و مغذی است. خرید کلمپه کرمان معمولا در سفر به این شهر یکی از ملزومات مسافران شده است. توجه داشته باشید قیمت کلمپه کرمان با توجه به مواد استفاده شده در این شیرینی، متفاوت  است. طبق نظر سنجی که از مردم شهر کرمان شده است فروشگاه اژدری دارای بیشترین محبوبیت بین مردم کرمان بوده است.

 

کماچ

یکی دیگر از سوغاتی های کرمان کماچ سهن نام دارد. شیرینی با طبع گرم که بسیار مقوی، مغذی و پر کالری است. دارچین، زیره و جوانه گندم از مواد اصلی تشکیل دهنده کماچ است. همچنین از ادویه‌های مخصوص گیاهی نیز برای خمیر و مواد میانی این شیرینی سنتی استفاده می‌گردد. کماچ سهن از سوغاتی های لذیذ کرمان بوده و با یکبار خوردن این شیرینی، دوست دارید که دوباره آن را امتحان کنید.

 

پسته

یکی از اصلی ترین و مهم ترین محصول کشاورزی کرمان پسته است. پسته به عنوان سوغات کرمان دارای معروفیت جهانی است. پسته به اب و هوایی خشک برای رشد نیاز دارد و شهرستان رفسنجان استان کرمان  با توجه به داشتن بستر مناسب برای رشد این محصول دارای بالاترین کیفیت در تولید پسته کشور است.

کیفیت بالا و تنوع محصول، دو ویژگی اصلی پسته‌ی رفسنجان هستند که باعث محبوبیت پسته این شهر شده است. پسته فندقی، احمد اقایی، کله قوچی و اکبری از معروف ترین نوع پسته است که در شهر رفسنجان کشت می شود. پسته کله قوچی ارزان ترین و پسته اکبری گران ترین پسته رفسنجان است. اگر می خواهید یک سوغاتی با ارزش از کرمان برای خانواده و دوستان هدیه ببرید حتماً خرید پسته کرمان را به شما توصیه میکنیم.

 

قاووت ( قوتو )

قاووت  یا همان قوتو کرمان در واقع بمب انرژی و از سوغاتی های خوشمزه و مقوی کرمان است . قاووت به شکل پودر است.  در ترکیبات قاووت از انواع گیاهان طبیعی استفاده می‌شود و هیچگونه مواد افزودنی و صنعتی در تولید این محصول بکار گرفته نمی‌شود . برای تهیه‌ی قاووت از انواع مغزها مانند پسته و گردو، ادویه‌ی مختلف، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه استفاده می شود.

خرید قاووت (قوتو) و مصرف آن به دلیل ترکیباتی مقوی و طبیعی که دارد خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد. از مهترین خواص قاووت می شود به  درمان کلسیم بدن ، خونساز ، محرک معده ، کمک به هضم غذا ، موثر در درمان یبوست ، و دفع سموم بدن و محرک جنسی آقایان و بانوان اشاره کرد.

 

زیره

زیره به کرمان بردن یک ضرب المثل قدیمی ایرانیه که نشان دهنده کار بیهوده است. واقعا هم قدیمی ها راست گفتن زیره کرمان انقدر کیفیت داره که باید زیره را فقط در همین شهر خرید. زیره یکی از ادویه‌های معطر سنتی و اصیل کرمانی است که در اشپزی کاربرد فراوانی دارد. اگر در میان خانواده و دوستان‌تان کسی هست که عاشق آشپزی است از شهر کرمان برایش زیره کرمان را سوغاتی ببرید.

 

خرما

یکی دیگر از محصولات پر طرفدار سوغات کرمان، خرما است.  شهرستان بم در استان کرمان یکی از بهترین و مرغوب‌ترین خرماهای کشور به نام خرمای مضافتی را تولید می‌کند. در واقع خرمای مضافتی سوغات بم کرمان است که محبوبیت جهانی دارد. در کنار این محصول فراورده های وابسته مانند ترافل خرما، حبه خرما، شیره خرما و … تولید می شود.

خرید خرما جزو خرید هایی هست که از هرجایی نمیشه درجه یک آن را پیدا و خریداری کرد. با توجه به درجه بندی های خرما بهتره برای خرید خرما حتما از یک برند معروف و یا شخص مطمئن خرید کنید.

 

صنایع دستی کرمان چه چیزهایی هستند؟

کرمان هم مانند خیلی از شهرهای دیگر ایران علاوه بر سوغاتی خوراکی، صنایع دستی زیادی هم دارد. پرفروش ترین صنایع دستی کرمان عبارت اند از:

 

قالی کرمانی

کرمان از مراکز مهم بافت فرش در ایران است قالی کرمان به دوام ، کیفیت  و مقاومت بسیار بالا معروف است. یک ضرب المثل درباره قالی‌های کرمان وجود دارد که می‌گوید: کسی مثل قالی کرمان می‌ماند، یعنی اینکه هیچوقت از چشم نمی‌افتد و قدیمی نمی‌شود. نقش های بسیار ریز و پرکاربرد از ویژگی های منحصربه فرد طراحی قالی کرمان است.

 

پته دوزی

پته دوزی نوعی سوزن دوزی است که در کرمان و توسط دختران و زنان خوش‌ذوق کرمانی انجام می‌شود. دختران و زنان هنرمند کرمانی این هنر را روی پارچه‌های ضخیم پیاده کرده و وسایل تزئینی مثل تابلوفرش، سجاده، کوسن، روتختی، رومیزی و … طرح‌های منحصربه‌فردی از بته‌جقه‌های سبز و نارنجی خلق می‌کنند. قدمت این هنر به دوران صفویان باز می‌گردد و یکی از سوغاتی های ارزشمند کرمان است.

 

سوغات کرمان را از کجا بخریم؟

اگر به شهر کرمان سفر کرده‌اید و  قصد خرید سوغات کرمان را برای خانواده و دوستان خود دارید می توانید با کیفیت ترین و بهترین سوغات کرمان را از بازار قدیم کرمان خریداری کنید. اما اگر قصد سفر به کرمان را ندارید بهترین روش خرید آنلاین آن سوغات و محصولات است.

 

خرید آنلاین سوغات کرمان

برای خرید سوغات کرمان دیگر نیاز نیست به کرمان سفر کنید! کافیست از سایت ای تحفه معروف ترین سوغاتی های کرمان را مستقیم از برترین تولید کننده های سوغات کرمان خریداری کنید. در واقع وب سایت ای تحفه اقدام به فروش انلاین سوغات کرمان از برترین برندهای سوغات کرمان با نظر سنجی مردم شهر کرمان و حذف واسطه ها کرده است.

دیدگاه‌های نوشته

*
*