فروشگاه آنلاین خرید سوغات و خرید صنایع دستی ای تحفه
No products in the cart.

سوغات شیراز چیست؟ معرفی بهترین و معروف ترین سوغات شیراز

گلاب شیراز

شیراز به عنوان شناسنامه ی باستانی کشور ایران شناخته شده است. سوغات شیراز بسیار متنوع می باشد. با در نظر گرفتن آداب و رسوم ما ایرانی ها، در زمان سفر به هر شهری اکثرا به فکر خرید سوغاتی برای یادگاری نگه داشتن  و یا هدیه دادن به عزیزان خود می افتیم. در ادامه به بررسی و معرفی سوغات  شهر شیراز می پردازیم، با ما همراه باشید. معرفی سوغات شیراز به شرح زیر می باشد:

  • مسقطی شیرازی: این شیرینی یکی از شیرینی های معروف و سوغات شیراز می باشد. با وجود این که این شیرینی را در اکثر شهرهای کشور می پزند ولی، اصلی ترین تفاوت مسقطی شیرازی با دیگر مسقطی ها در طعم دهنده های آن است. محبوب ترین نوع آن مسقطی لارستان می باشد.
سوغات شیراز

مسقطی خوشمزه سوغات شیراز

 

  • کلوچه ی شیرازی: نان برنجی یا همان کلوچه ی شیرازی یکی دیگر از سوغات شیراز می باشد. محل فروش این شیرینی های خوشمزه و لطیف، بازار وکیل می باشد.
  • یوخه: یوخه یکی دیگر از سوغاتی های شیراز به حساب می آید که، آن را با خمیر بسیار نازک تهیه می کنند. این شیرینی از چند لایه خمیر بسیار نازک که دور هم پیچیده شده است درست شده و آن را با پودر قند و دارچین مزه دار می کنند.
یوخه سوغات شیراز

نان یوخه شیرازی

 

  • فالوده شیرازی: از دیگر خوراکی ها و دسرهای خنک و خوشمزه ی شیراز، فالوده شیرازی می باشد. شاید آن را به عنوان سوغات شیراز نتوانید به جایی ببرید ولی ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. بهترین آن را می توانید پشت ارگ کریمخانی از خیابان ناصر خسرو تهیه کنید.

فالوده شیرازی

 

  • بادام سوخته: بادام سوخته یکی دیگر از سوغات شیراز می باشد که از ترکیب آب و شکر و بادام برشته درست می شود.

بادام سوخته شیراز

 

  • نان مشت: یکی دیگر از سوغات شهر شیراز، نان مشت می باشد. این نان سنتی اکثر در میان افراد محلی این شهر شهرت دارد، برای همین خاطر اگر قصد دارید طعم آن را بچشید، باید به شیرینی فروشی های قدیمی در بازار بروید. مواد اصلی که برای پخت این نان استفاده می شود، خرما می باشد و برای همین خاطر طبع بسیار گرمی دارد. این شیرینی یا نان را در داخل تنور می پزند و بعد با روغن زیاد سرخ می کنند. برای طعم دادن آن هم از دارچین و زنجبیل استفاده می کنند.

نان مشت شیراز

 

  • حلوا شیرازی: بعد از میل کردن کلم پلو شیرازی معروف، به عنوان دسر در بیشتر رستوران ها حلوا شیرازی سرو می شود.
  • برشلیک: یکی دیگر از شیرینی ها و سوغات شیراز، برشلیک می باشد. این شیرینی مخصوص شهر شیراز می باشد و در کمتر شهر دیگری می توان از این شیرینی پیدا کرد. مواد مورد نیاز برای پخت شیرینی برشلیک شامل: آرد گندم، پودر قند، روغن حیوانی، زنجبیل، هل و میخک می باشد. این شیرینی به دلیل موادی که در داخل آن استفاده شده است، از طبع بسیار گرمی برخوردار است و افرادی که سرد مزاج هستند با خوردن برشلیک ممکن است احساس گرما کنند. بهتر است این شیرینی را به صورت تازه و داغ نوش جان کرد.
  • رنگینک: یکی دیگر از خوردنی های خوشمزه و سوغاتی های شیراز، رنگینک می باشد که بسیار مقوی می باشد. این شیرینی شباهت زیادی به حلوا دارد و به عنوان یکی از وعده های غذایی مهم به خصوص در ماه رمضان برای افراد این شهر به حساب می آید. رنگینک با آرد و روغن درست می شود و برای تزیین آن از گردو و خرما استفاده می کنند.

رنگینک شیرازی

 

  • حلوای خارک: حلوای خارک یکی دیگر از خوردنی های بسیار خاص این شهر می باشد. خارک در واقع نوعی خرما می باشد که به رنگ زرد است. این خرما طعمی گس دارد و هنوز به طور کامل نرسیده است. حلوای خارک بسیار مقوی بوده و از طبع گرمی برخوردار است. این حلوا ماندگاری بسیار بالایی دارد و برای افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مفید است.

حلوای خارک

 

عرقیات شیراز

از دیگر سوغات شیراز، عرقیات آن شهر می باشد. شیراز به دلیل آب و هوای معتدلی که دارد، از باغ های بسیار زیادی برخوردار می باشد. باغ های این شهر پر از گل و گیاهان سنتی می باشد که موجب شده است عرقیات سنتی این شهر معروف شود. از جمله معروف ترین عرقیات شیراز به شرح زیر هستند:

  • عرق بهار نارنج: در اردیبهشت ماه، در کوچه پس کوچه های شهر شیراز می توان بوی شکوفه های بهار نارنج را استشمام کرد. عرق بهار نارنج به عنوان یکی از بهترین سوغات شیراز به حساب می آید. بهار نارنج را هم به صورت عرق و هم به صورت شربت و هم به صورت شکوفه های خشک تهیه و خریداری نمایید. بهار نارنج بهترین درمان برای کاهش استرس و افزایش اشتها و درمان بی خوابی می باشد.

عرق بهار نارنج سوغات شیراز

 

  • عرق نسترن: یکی دیگر از عرقیات بسیار مفید و معروف شیراز، عرق نسترن می باشد. عرق نسترن برای بهبود مشکلات ورم معده و مشکلات گوارشی بسیار مفید است. این عرق از گیاه نسترن تهیه و تقطیر می شود و به عنوان یکی از سوغات شیراز به حساب می آید. عرق نسترن در روزهای گرم تابستان موجب ایجاد نشاط و آرامش می شود و از سوغاتی های معطر این شهر به شمار می رود.
  • عرق بیدمشک: در شیراز به خاطر کشت زیاد، بیدمشک به وفور پیدا می شود. اهالی این شهر برای تزیین سفره های هفت سین خود از بیدمشک استفاده می کنند. عرق بیدمشک از رایحه ی بسیار خوشبویی برخوردار است. این سوغات شیراز از درختچه هایی با گل های زرد و معطر گرفته می شود. خواص درمانی آن هم بسیار زیاد است.

گلاب شیراز

 

  • گلاب: به خاطر این که در شیراز گل محمدی بسیار زیاد است، تولید و تقطیر گل محمدی موجب شده است که گلاب شیراز همانند گلاب کاشان از شهرت زیادی برخوردار شود. استفاده از گلاب برای طعم دادن غذاها و تهیه ی انواع شربت ها و دسرها در آشپزی های ایرانی بسیار مرسوم می باشد.  برای همین خاطر افرادی که به شیراز سفر می کنند حتما در لیست سوغات خود، گلاب را اضافه می کنند.

خرید سوغات شیراز

مگر می شود به شیراز سفر کرد و کوله باری محصولات سوغات شیراز را خریداری نکرد؟! اگر در حال حاضر سفر به شیراز برایتان ممکن نیست، خیلی راحت می توانید خرید سوغات شیراز را از سایت ای تحفه سفارش دهید. ای تحفه با نظرسنجی مردمی بهترین تولید کننده های سوغات شیراز را انتخاب و محصولات آن ها را به دست شما می رساند.

به این شکل هم از محبوبیت تولید کنندگان این محصولات اطمینان دارید هم از کیفیت بالای محصولات لذت خواهید برد.

توصیه میکنیم این سوغات را حتما برای خود خریداری یا برای عزیزانتان ارسال، و خوشحالشان کنید.

دیدگاه‌های نوشته

*
*